Sök:

Sökresultat:

2839 Uppsatser om Gender-neutral pronoun - Sida 1 av 190

Hen på bibliotek : En diskursanalys av genusintresserade bibliotekariers tal om begreppet hen

This master?s thesis looks at discourses that use the pronoun ?hen?. The media debate in Sweden over this pronoun in 2012 started in connection with the publishing of a children?s picture book: Kivi och monsterhund, by Jesper Lundqvist and Bettina Jansson. The essay investigates how eight librarians, who take an interest in and work with gender issues, talk about the pronoun hen and about this picture book and other books that have characters which are not named as a sex/gender.The essay takes a discursive perspective on reality and on the construction of knowledge and carries out a discourse analysis of the librarians? talk in the qualitative interviews that were made for this study.

Hen - terrorist eller frihetskämpe? : En retorisk argumentationsanalys av hen-debatten i svensk storstadspress

When Fredrik Reinfeldt during the TV4 broadcasting of the Ice hockey World Cup final in 2013 was titled Prime Minister instead of State minister it caused a twitter storm. Denominantions are important to us because they are so closely tied to our identity. We may even get upset on behalf of others. A language reform concerning personal pronouns therefore affect many. The gender- neutral pronoun hen received much media attention in 2012.

Attityd till könsneutrala pronomen Hen : Kognitiva, affektiva och beteendemässiga aspekter på ordet hen

Abstrakt: Sedan en tid tillbaka pågår en intensiv debatt i Sverige kring könsneutrala ordet Hen och om man överhuvudtaget ska använda sig av ett könsneutralt ord och undvika att benämna kön i en del sammanhang. Syftet med denna undersökning var att undersöka hur könsneutrala pronomen ? Hen påverkar människors attityder. Det är en kvantitativ studie i experimentell design, utförd genom enkätundersökningar där frågor om känslor, beteende och uppfattningar om ordet Hen efterfrågas. Antas det generellt att en text handlar om män även om det inte är definierat? Blir samhället mer förutsättningslöst med användning av könsneutrala ordet hen? Attityder är inte lätta att förutspå, människor vet vad som är rätt och fel men agerar inte alltid utifrån sin vetskap, samt med tillräckligt stor påverkan kan en person ändra sin attityd.

Attityd till könsneutrala pronomen Hen - Kognitiva, affektiva och beteendemässiga aspekter på ordet hen

Abstrakt: Sedan en tid tillbaka pågår en intensiv debatt i Sverige kring könsneutrala ordet Hen och om man överhuvudtaget ska använda sig av ett könsneutralt ord och undvika att benämna kön i en del sammanhang. Syftet med denna undersökning var att undersöka hur könsneutrala pronomen ? Hen påverkar människors attityder. Det är en kvantitativ studie i experimentell design, utförd genom enkätundersökningar där frågor om känslor, beteende och uppfattningar om ordet Hen efterfrågas. Antas det generellt att en text handlar om män även om det inte är definierat? Blir samhället mer förutsättningslöst med användning av könsneutrala ordet hen? Attityder är inte lätta att förutspå, människor vet vad som är rätt och fel men agerar inte alltid utifrån sin vetskap, samt med tillräckligt stor påverkan kan en person ändra sin attityd.

Att formge en receptbok - är könsneutral design möjlig? / Designing a recipe book - is gender-neutral design possible?

The aim has been to investigate and describe how gender-neutral design, concerning typefaces and colours, can be created. Based on my results I?ve designed a cover for a recipe-book to make it appealing to both women and men. I have been doing my research based on questions such as; Does feminine and masculine design, concerning typefaces and colours exist? And if so what characterizes it? Does gender-neutral design, concerning typefaces and colours exist? And if so what characterizes it? Is it possible to design a cover for a recipe-book in a gender-neutral way, concerning typefaces and colours? The first part of my research consists of a literature study based on keywords such as gender, graphic design, gender theory, typeface, androgynous, visual communication, colour, shape, feminine, masculine, and book design.

"I sagor kan det ju vara lite annorlunda" : En studie av genusperformans i barns tal kring boken Kivi och monsterhund

After recognizing a lack of children?s voices in the debate about the children?s book Kivi och monsterhund and the Gender-neutral pronoun hen that occurred in the beginning of the year of 2012, I decided to interview pre-school children about the same book. My purpose with the study was, using semi-structured group interviews, to examine how 6-year olds talked about the main character Kivi. With the help of Judith Butler?s theory of performativity, I have studied how the children constructed Kivi?s gender in their speech.

I ljugen, I ljugen, jag är ej en kvinna! : En queerteoretisk analys av huvudkaraktären Tinto och maskeradmotivet i C.J.L. Almqvists Drottningens juvelsmycke.

The purpose of this paper is to do an analysis of the characters and the theater/masquerade motif in C.J.L. Almqvist?s Drottningens juvelsmycke (The Queen?s Diadem), based on queer theory, by using Judith Butlers?s Gender Trouble. As an alternative to the Swedish, gender determined, feminine pronoun ?hon?, which has been used by earlier critics concerning the main character of the book, ?hen? is proposed.

Dockor, bilar och rutschkanor : Leksakers genusbetydelse i bilderböcker

This essay will focus on the significance of gender in toys´ portrayed in children books for the age 3-5years. The aim for the essay, partly, is to highlight how gender stereotypes can come forth and affect children through the way toys are illustrated within children?s books. The essay will address books from two different time periods, the first period being the 40-50- 60's and the other being the 00´s. The questions to be addressed in this essay is; what type of toys? children play with in the books used in the analysis, and if a change can be detected between the different time periods in terms of gender awareness in what type of toys are presented in the books.The main method used in this essay is an iconological image analysis in which the first step is mapping, other methods used is analysis and interpretation.

Han, hon, höna? : En kvantitativ studie om attityder till det könsneutrala personliga pronomenet hen

Språk både reflekterar och påverkar vår världssyn. Hur mottas då försök från gräsrotsnivå att introducera ett könsneutralt pronomen i ett språk som speglar den i samhället rådande könsdikotomin? Syftet med denna uppsats är att utifrån Hirdmans och Butlers respektive genusteorier undersöka vilken inställning användare på ett stort svenskt internetforum har till det könsneutrala personliga pronomenet hen. Undersökningen genomfördes med hjälp av en internetbaserad enkät som besvarades av cirka 150 personer. För att analysera svaren till de slutna frågorna tog vi hjälp av statistikprogrammet SPSS och för att bearbeta de öppna frågorna har vi använt oss av en tematisk analys.

Logos som grund för en könsneutral Gud

The purpose of this thesis is to examine the Greek expression Logos found in the Gospel of John, to discover if it is possible to expand the term in such a way that female, male and gender neutral imagery of God can be generated from it. This is done by enumerating the wide range of meanings that logos can concur, found in the different contexts of the Christian Bible and within Hellenism, including Gnostic texts. These different meanings of logos are examined in order to see in what way they can generate new images of God as related to the purpose. The results show that it is indeed achievable to produce such images from Logos, a term that has chiefly been regarded as a masculine one. This is mainly based on the fact that many of Logos qualities can be said to be gender neutral in terms of being widely described as superhuman; it is among other attributes called light, life and eternal.

Bortom Könet : Om unga transpersoners villkor i skolan ur ett queerteoretiskt perspektiv

This essay discusses the students? thoughts about the teacher's response to their gender identity. The students discuss their right to have an intergender identity which means that they don?t identify themselves in the traditional sexes, man and woman, and the gender role each category has. They want to be called with a neutral pronoun and not be seen like boys or girls.

Vad förmedlar en förskolas barnböcker ur ett genusperspektiv? : En kvantitativ studie av 136 barnböcker

The purpose of this study is to investigate how male and female is produced in the literary children?s literature that is found in a Municipal preschool. My issues are the following:Which sex dominates as a main character in the preschools literary books?What type of properties is attributed to the characters?What type of clothes is portrayed on the books characters?I performed a quantitative study of 136 children?s books. I used Maria Nikolajevas perceptions of stereotypical male and female properties to analyze my empirical data.

The Double Standard towards Men's and Women's Violent Behaviour : En kvantitativ experimentell studie angående människors attityder till våldsbrott i förhållande till kön

The present study tested the prediction that male offenders are judged more harsly than female offenders for involving in a violent crime. Three-hundred and fifty-four adult students (163 men, 190 women, 1 unspecified gender) evaluated a hypothetical crimescenario describing a violent conflict between two parties, as part of a 2 (Informants Gender: Male/Female) x 3 (Offender Gender Triad: Male/Female/Neutral) x 3 (Victim Gender Triad: Male/Female/Neutral) between-subjects design. In situations involving male offenders, compared to female offenders, the informants judged the male offenders more harshly which exposed a double standard, as we expected. Informants also believed that it was more likely that a male offender was a recidivist..

Hen! Är inte det en sådan där feministisk grej...? : En studie om hur förskolepersonal uppfattar ett användande av det könsneutrala pronomenet hen inom förskolan

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskolepersonal uppfattar en användning av det könsneutrala pronomenet hen inom förskolan. Våra frågeställningar är: ?Hur uppfattar förskolepersonalen möjligheten att använda hen som könsneutralt pronomen inom förskolan?? samt ?Anser förskolepersonalen att det finns några användningsområden där det könsneutrala pronomenet hen kan ingå??.I denna undersökning användes en kvalitativ undersökningsmetod där vi utförde 11 kvalitativa forskningsintervjuer med förskolepersonal från fem förskolor. Den inspelade empirin dokumenterades med hjälp av diktafon som sedan transkriberades och analyserades.I studien framkom hur informanterna uppfattade genus och kön på förskolan. Vi tolkade att den uppfattningen speglade informanternas inställning till ordet hen.

Det normalt avvikande : Ett mångfaldsperspektiv på medierapporteringenom könsneutrala äktenskap

The aim of this study is to examine the media coverage of gender-neutral marriage from an intersectional perspective ? with particular regard to gender, sexual orientation and religion. By focusing on the spokespeople who appears in the articles we have made an attempt to answer questions regarding who was heard in the debate on gender-neutral marriage and how the homosexual couples are portrayed in relation to the above criteria.The collected material consists of 89 articles, published in 2009, in Swedish newspapers which have been analysed by using quantitative content analysis. Ten articles have also been selected for a critical discourse analysis based on Norman Fairclough?s approach.

1 Nästa sida ->